Kostrzyn – Oderberg

Następny etap Rejsu Pętlą Berlińską rozpoczyna się w Kostrzynie nad Odrą.
Miasto leży u ujścia Warty do Odry i jest to najdalej na zachód wysunięte miasto nad Wartą. Mimo, że w nazwie ma „nad Odrą” to właściwie leży nad Wartą. Nad Odrą znajduje się Twierdza Kostrzyn powstała w XVI w., ale historia Kostrzyna sięga nawet XIII w. Twierdza Kostrzyn to było kiedyś całe miasto. Niestety podczas II W.Ś. zostało całkowicie zniszczone. Obecnie niektóre fragmenty zostały odbudowane.


Kostrzyn oczywiście znany jest również z festiwalu Przystanek Woodstock.

Odra

Wypływając z Kostrzyna płyniemy ok. 3 km ostatnim odcinkiem Warty i wpływamy na Odrę. Odra to rzeka graniczna, która jest drogą wodną E30, a na odcinku którym popłyniemy również E70. Jako droga wodna Odra jest bardziej wymagająca dla sternika. Nurt często nie prowadzi środkiem rzeki, ale raz jest przy lewym a raz przy prawym brzegu. Trzeba uważnie obserwować wodę i znaki informujące jak należy płynąć.


Vis-a-vis Cedyni skręcimy w lewo i wpłyniemy na kanał Odra – Hawela, który prowadzi w kierunku Berlina. Po pokonaniu jednej śluzy i 6 kilometrów staniemy w przystani Oderberg.

Oderberg – Marienwerder

Podnośnia Niederfinow

Kilka kilometrów po opuszczeniu przystani w Oderbergu dotrzemy do podnośni statków Niederfinow, czyli rodzaju windy gdzie w wannie wypełnionej wodą unoszone są jednostki pływające.


To najstarsza czynna podnośnia w Niemczech, ma blisko 84 lata. Zbudowana została w celu ułatwienia żeglugi i wyeliminowania konieczności pokonywania kilkunastu śluz na starym kanale. Podnosi lub opuszcza jednostki pływające o 36 m. Wanna unoszona za pomocą mechanizmów zębatkowych a jej ciężar równoważony jest przez przeciwwagi. Waga wanny z wodą wynosi 4300 T.

Podnośnia udostępniana jest do zwiedzania i stanowi nie lada atrakcję turystyczną.

Obecnie budowana jest nowa, większa podnośnia aby usprawnić pokonywanie tego stopnia wodnego przez barki towarowe. Stara podnośnia jest za krótka i za wąska aby pomieścić zestawy barek z pchaczem czy współczesne duże barki.

Po przejściu podnośni dalej będziemy płynąć kanałem Odra-Hawela.


Przepłyniemy min. akweduktem ponad torami kolejowymi, a w końcu dotrzemy do przystani w Marienwerde.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *