Pętli Berlińskiej ciąg dalszy z Kostrzyna

utworzone przez | Aktualności

Kostrzyn – Oderberg

Następny etap Rejsu Pętlą Berlińską rozpoczyna się w Kostrzynie nad Odrą.
Miasto leży u ujścia Warty do Odry i jest to najdalej na zachód wysunięte miasto nad Wartą. Mimo, że w nazwie ma „nad Odrą” to właściwie leży nad Wartą. Nad Odrą znajduje się Twierdza Kostrzyn powstała w XVI w., ale historia Kostrzyna sięga nawet XIII w. Twierdza Kostrzyn to było kiedyś całe miasto. Niestety podczas II W.Ś. zostało całkowicie zniszczone. Obecnie niektóre fragmenty zostały odbudowane.


Kostrzyn oczywiście znany jest również z festiwalu Przystanek Woodstock.

Odra

Wypływając z Kostrzyna płyniemy ok. 3 km ostatnim odcinkiem Warty i wpływamy na Odrę. Odra to rzeka graniczna, która jest drogą wodną E30, a na odcinku którym popłyniemy również E70. Jako droga wodna Odra jest bardziej wymagająca dla sternika. Nurt często nie prowadzi środkiem rzeki, ale raz jest przy lewym a raz przy prawym brzegu. Trzeba uważnie obserwować wodę i znaki informujące jak należy płynąć.


Vis-a-vis Cedyni skręcimy w lewo i wpłyniemy na kanał Odra – Hawela, który prowadzi w kierunku Berlina. Po pokonaniu jednej śluzy i 6 kilometrów staniemy w przystani Oderberg.

Oderberg – Marienwerder

Podnośnia Niederfinow

Kilka kilometrów po opuszczeniu przystani w Oderbergu dotrzemy do podnośni statków Niederfinow, czyli rodzaju windy gdzie w wannie wypełnionej wodą unoszone są jednostki pływające.


To najstarsza czynna podnośnia w Niemczech, ma blisko 84 lata. Zbudowana została w celu ułatwienia żeglugi i wyeliminowania konieczności pokonywania kilkunastu śluz na starym kanale. Podnosi lub opuszcza jednostki pływające o 36 m. Wanna unoszona za pomocą mechanizmów zębatkowych a jej ciężar równoważony jest przez przeciwwagi. Waga wanny z wodą wynosi 4300 T.

Podnośnia udostępniana jest do zwiedzania i stanowi nie lada atrakcję turystyczną.

Obecnie budowana jest nowa, większa podnośnia aby usprawnić pokonywanie tego stopnia wodnego przez barki towarowe. Stara podnośnia jest za krótka i za wąska aby pomieścić zestawy barek z pchaczem czy współczesne duże barki.

Po przejściu podnośni dalej będziemy płynąć kanałem Odra-Hawela.


Przepłyniemy min. akweduktem ponad torami kolejowymi, a w końcu dotrzemy do przystani w Marienwerde.

1 komentarz

  1. Mihudee-Dee

    Zapowiada się bardzo ciekawie! Jestem ciekawa dalszego rozwoju 🙂

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

aktualności

Plany na lato 2023

Tego lata 2023 szykuje się duża zmiana, wypływamy na szersze wody. Żeglowanie po WPW staje się z roku na rok coraz trudniejsze i ograniczone. Już od kilku lat Warta na większości swojego przebiegu nie jest dla nas dostępna z uwagi na bardzo niski stan wody. W tym...

czytaj dalej

Zimowanie i rezerwacje na nowy sezon

Nasze łodzie bezpiecznie stoją już od pewnego czasu na brzegu i oczekują czarterów w 2022. Teraz przykryte śnieżną kołderką. Jak tylko aura będzie sprzyjająca rozpoczniemy prace remontowo-modernizacyjne aby przygotować łodzie do bezawaryjnej pracy podczas sezonu 2022...

czytaj dalej

Czarter Noteć – Warta

Im mocniej spóźnia się wiosna, tym bardziej nieoczekiwanie nadejdzie lato, a z nim beztroska i relaks. Na nowe załogi letnie oczekują nasze łodzie czarterowe, którymi możecie pływać bez patentów odwiedzając noteckie i warciańskie porty, przystanie i parki...

czytaj dalej

Czarter łodzi

Wyczarteruj sobie łódź na wakacyjną przygodę!